KJÆRE LESER!
Av redaksjonen
I forrige utgave ladet vi opp til stortingsvalget, og når du sitter med denne tredje utgivelsen av året, er nasjonalforsamlingen for de neste fire årene satt. Slik det politiske landskapet stadig skifter, forandres også Drammen.
Sommeren er over, og vi er godt i gang med høsten som vil bringe ferdigstillelsen av flere store prosjekter som vil prege Drammen i mange år fremover.
Byen vår har endret seg mye opp gjennom tidene, og 2025 bringer inn sine egne store forandringer. Sykehuset får en helt ny beliggenhet i utkanten av byen, en ny bybro tas i bruk i disse dager, og togstasjonen utvides, pusses opp og koples på en splitter ny tunnel gjennom Strømsåsen mens det gamle sporet blir turvei.
I denne utgaven av Rundt om Drammen ser vi på noen eksempler på denne stadige endringen, veksten og fornyelsen av Drammen by. Brakerøya har vært, og er, i endring. Av de som vokste opp i området får jeg ofte høre at de ikke lenger kjenner seg helt igjen. Som nærmeste nabo til det nye sykehuset og helseparken er det stor grunn til å anta at bydelen også fremover vil utvikles og endres i stor grad. Wenche Irene Aasland guider oss gjennom områdets historie de siste hundre årene.
Da toget kom til Drammen, var valg av plassering av stasjonen av stor betydning. Togstasjonen har også vært gjenstand for diskusjon når det gjelder arkitektur og endringer. I podkasten vår kunne vi høre at det var mye debatt om nettopp dette i 1975. I dette nummer beskriver Torkild Alsvik byens gater slik de var i 1869, før han forteller om jernbanens inntog.
Drammen har hatt mange sterke og dyktige kvinner, og vi setter søkelyset på flere av dem – slik de fortjener! Denne gangen løfter Torjus Moland frem en av Drammens mer ukjente kvinnelige størrelser; Gyda Gram.
Kirsten Nilsen skriver om bakgrunnen til navn på steder og veier på Åssiden, mens Geir Skinnes forteller oss om Drammen før, som ikke lenger er nå: hoppbakken på Strøtvet.
Før broen kom mellom Bragernes og Strømsø, ble overfarten gjort via båt, ferje eller skøyter. Om det skulle bygges bro, kom først opp offentlig i 1789, da generalveiintendant Peder Anker stilte spørsmålet. Det tok sin tid, da særlig Bragernesborgerne bekymret seg over mulige handelslekkasjer mellom Bragernes og Strømsø, og bygging av bro ble først vedtatt i 1803. I 1813 sto den første broen ferdig. Det må ha vært en stor endring og lettelse for innbyggerne på hver sin side av elven. Bror Borgar Meyer har lett i sine arkiver og funnet bilder som viser endringene gjennom årene.
I tillegg kan du som vanlig bryne deg på kryssordet der det kanskje gjemmer seg kjente navn og steder fra Drammens fortid og nåtid. Hvis du klarer å løse det og sender inn riktig løsningsord, blir du med i trekningen av et fint Rundt Om Drammen-handlenett. Forrige utgaves vinner av nettet er Jens Erik Gulbrandsen. Vi gratulerer, premien er på vei!